Batavus elcykel

 

Om Batavus

Batavus BV är en nederländsk cykeltillverkare, ägd av Accell Group. Batavus Intercycle Corporation var den ledande tillverkaren av cyklar och mopeder i Nederländerna under 1970-talet.

Batavus Historia

År 1904 öppnade Andries Gaastra en butik som sålde klockor och små lantbruksmaskiner. Inom två år hade han lagt till cyklar i sortimentet och sålde cyklar tillverkade av det tyska företaget Presto. Snart började han göra och sälja cyklar under varumärket Batavus. 1917 övertog Batavus en stor cykelfabrik.

Under 1930-talet upplevde man en svår period då mycket av Europa låg i ekonomisk recession, men Batavus fortsatte växa genom att diversifiera och inkludera bl.a motorcyklar. Andra världskriget innebar en tillfällig stängning av fabriken.

Företaget återupptogs 1945 när kriget slutade och efterfrågan på cyklar ökade. Företaget investerade i en ny fabrik med moderna monteringslinjer, vilket ledde till att man kom att ligga i den absoluta framkanten vad gäller cykelframställning.

År 1948 var Batavus en av de första som utvecklade och tillverkade sin egen moped.

År 1954 producerade bolaget en mängd olika maskiner. 1956, 52 år efter att Gaastra öppnade sin butik, öppnades en ny fabrik i industriparken Heerenveen. Den hade en yta på 6000 kvadratmeter och arbetskraften hade ökat till 300. Sedan dess har man ökat antalet anställda till cirka 650. Efter det att de nya lokalerna öppnades fortsatte företaget främst att vara en cykeltillverkare och gynnades av allt större efterfrågan över världen.

1969 förvärvade Batavus cykel- och motorcykelproduktionen av ett annat holländskt bolag, Magneet, och det följande året tog man över tre trehjulingsfabriker i Tyskland. Även om försäljningen av motoriserade tvåhjulingar var alltmer oregelbunden, med modeller och stil under förändring, var det en stabil tillväxt varje år.

År 1970 gick Batavus till den nederländska Laura-gruppen. Redan 1972 var den totala tillverkningen av cyklar 250 000 och mopeder 60 000 per år. Av dessa gick 60 000 cyklar och 27 000 mopeder utomlands. Försäljningen var stark i Västtyskland och Schweiz. Iran, Israel, Belgien och Grekland var också viktiga. I Turkiet började Batavusmopeder tillverkas under licens år 1972. I 1977 gjorde Batavus mer cyklar och knallar än något annat företag i Nederländerna. Det var den största nederländska exportören av maskiner, med 55 procent av produktionen som gick utanför Nederländerna för att tillgodose intresset för bränsleeffektiv transport i USA under 1970-talet. Batavus startade sitt amerikanska huvudkontor i Atlanta, GA. I början av 1970-talet fortsatte cykelbehovet att öka, vilket ledde till att Batavus utvidgade fabriken till 25 000 kvadratmeter. Mopedefterfrågan sjönk, och även om det fanns en betydande ökning av mopedens popularitet i USA under bränslekrisen på 1970-talet byggde och sände Batavus den sista mopeden i början av 1980-talet.

Sportcyklar

Under olympiska spelen 1986 och 1992 var Batavus officiell leverantör av den holländska cykelunionen (KNWU).

  • Monique Knol vann en bronsmedalj under olympiska spelen 1992 på en Batavus.

Andra viktiga medaljer som har vunnits på Batavus cyklar inkluderar:

  • Leontien van Moorsel vann Tour Feminin två gånger, på Batavus-cyklar
  • Bobbie Traksel reste en Batavus till seger i 2008 Driedaagse van West-Vlaanderen. . Under samma år var Batavus medsponsor för P3Transfer-Batavus.